Mallar för idéer och inspiration.
Bilaga 1 - Utvärderingsinstrument för egna sånger
Bilaga 2 - Utvärderingsinstrument för respons på sånger
Bilaga 3 - Idé och kreativitetsövningar
Bilaga 1
Utvärderingsmodul för egen sång
Här presenteras en analysmodell som kan användas på olika sätt.
Observera att inga kriterier är bättre eller sämre än andra. En sorgesam visa bör inte hamna högt på ”roligskalan”, en vaggvisa kan ofta tjäna på att vara förutsägbar, en kampsång bör rimligen hamna högt på tydlighetsskalan. Och så vidare.
Exempel 1
Innan du börjar skiva en sång eller fundera på dess innehåll, tema eller formuleringar så fundera och kryssa för vilken karaktär du vill att din sång ska ha; var du vill att sången ska hamna utifrån kriterierna nedan.
Först när det är klart är det dags att börja skissa på hur själva sången ska skrivas. Exempelvis kanske man vill att sången ska ha hög grad av att vara berörande, beskrivande och funderande/undrande och låg grad av irriterande, personlig och påträngande samt medelvärde av personlig rolig/humoristisk. Markera lämpligen med ett X.
Exempel 2
Ibland kan det vara svårt att avgöra om en sång ska betraktas som färdig eller inte. 1) Utgå från hur du vill ha din sång, hur du vill att den ska uppfattas utifrån nedanstående kriterier. Markera detta med ett X. 2) Titta igenom, eller lyssna, på din text/sång och markera med 0 hur du själv tycker att den stämmer in på de olika skalorna. 3) Stämmer X och 0 väl överens kan du vara nöjd så långt - då är sången förmodligen färdig. För hur andra bedömer den finns motsvarande skattningsskala i bilaga 2.
Låg grad Hög grad
Avslöjande........................................................................................................................
Berörande.........................................................................................................................
Beskrivande .....................................................................................................................
Enformig ..........................................................................................................................
Funderande/undrande ....................................................................................................
Färgrik...............................................................................................................................
Förutsägbar ......................................................................................................................
Gripande ..........................................................................................................................
Innehåller pikanta detaljer ..............................................................................................
Intressant/väcker intresse ...............................................................................................
Irriterande ........................................................................................................................
Klurig ................................................................................................................................
Lättbegriplig .....................................................................................................................
Lättsjungen .......................................................................................................................
Partisk ...............................................................................................................................
Personlig ...........................................................................................................................
Poetisk ..............................................................................................................................
Privat ................................................................................................................................
Protesterande ...................................................................................................................
Påtvingande .....................................................................................................................
Rolig/humoristisk ............................................................................................................
Slätstruken .......................................................................................................................
Spännande .......................................................................................................................
Tankeväckande ................................................................................................................
Tydlig ...............................................................................................................................
Underhållande .................................................................................................................
Upprepande .....................................................................................................................
Välformulerad ..................................................................................................................
Övertydlig ........................................................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
Blev sången "bra"?
Det är lätt att hamna i formuleringarna "bra" respektive "dåligt". Ett annat sätt att utvärdera sin sång är i stället att använda begreppet "trivas med":
Mallen är ett utdrag ur boken "Att skriva låttexter - idéer och inspiration". Dessa mallar kan hämtas från www.vismakaren.se/mallar och får kopieras fritt!
Bilaga 2
Utvärderingsmodul för att ge återkoppling på annans sång.
Att ge återkoppling/feedback på någon annans sång kan vara både svårt och känsligt. Det är lätt att omdömena hamnar i de ospecifika begreppen ”bra” och ”dåligt” med bara mindre varianter.
Här nedan finns ett antal skattningsfrågor som kan användas för att ge återkoppling på någon annans sång. Inga av dessa kriterier är i sig bättre eller sämre, de är bara olika sätt att beskriva hur en sång (eller text) kan upplevas av andra, vilket kan ge upphovspersonen en indikator på om sången kan betraktas som klar eller om något ska förbättras. Möjligen kan de även ge ledtrådar till hur sången kan förbättras samt om författaren uppnår det denne själv vill uppnå med sin sång/text. Markera lämpligen med ett X.
Låg grad Hög grad
Avslöjande........................................................................................................................
Berörande........................................................................................................................
Beskrivande ....................................................................................................................
Enformig .........................................................................................................................
Funderande/undrande ...................................................................................................
Färgrik..............................................................................................................................
Förutsägbar .....................................................................................................................
Gripande ..........................................................................................................................
Innehåller pikanta detaljer .............................................................................................
Intressant/väcker intresse ..............................................................................................
Irriterande .......................................................................................................................
Klurig ...............................................................................................................................
Lättbegriplig ....................................................................................................................
Lättsjungen .....................................................................................................................
Partisk .............................................................................................................................
Personlig ..........................................................................................................................
Poetisk .............................................................................................................................
Privat ...............................................................................................................................
Protesterande ..................................................................................................................
Påtvingande .....................................................................................................................
Rolig/humoristisk ............................................................................................................
Slätstruken .......................................................................................................................
Spännande .......................................................................................................................
Tankeväckande ................................................................................................................
Tydlig ...............................................................................................................................
Underhållande .................................................................................................................
Upprepande .....................................................................................................................
Välformulerad ..................................................................................................................
Övertydlig .........................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
Mallen är ett utdrag ur boken "Att skriva låttexter - idéer och inspiration". Dessa mallar kan hämtas från www.vismakaren.se/mallar och får kopieras fritt!
Bilaga 3
Mallar för sångtexter.
För att utmana sig själv, öva rimflätning, prova initiala rader, första verser eller hela sånger presenteras här några enkla mallar och uppslag. De kan användas av nybörjaren men även den erfarne textförfattaren eller den som vill utmana sitt vanliga sätt att skriva. Mallarna kan användas på valfritt sätt, följ instruktionerna om du vill eller gör om dem så de passar dig.
Rimflätning:
Här är några mallar där fokus ligger på rimmen. Själva innehållet i dessa första övningar är underordnat så läggningen större vikt på innehåll eller formuleringar. Det viktiga är att få ihop rimmen.
Låttext: Här skriver du din låttext med slutrim
Rimtyp A,B,A,B
____________________________________________________A
____________________________________________________B
____________________________________________________A
____________________________________________________B
Låttext: Här skriver du din låttext med slutrim men med givet slutord
Rimtyp A,B,A,B
________________________________________________HÖRA (A)
________________________________________________SE (B)
________________________________________________FÖRA (A)
________________________________________________BE (B)
Låttext: Här skriver du din låttext med egna slutrim
Rimtyp A,B,A,B, C,C
_________________________________________________A
_________________________________________________B
_________________________________________________A
_________________________________________________B
_________________________________________________C
_________________________________________________C
Låttext: Här skriver du din låttext med slutrim men bara halvrim
Rim typ A,B,A,B,C,C
_________________________________________________A
_________________________________________________B
_________________________________________________A halvrim
_________________________________________________B halvrim
_________________________________________________C
_________________________________________________C halvrim
Mallen är ett utdrag ur boken "Att skriva låttexter - idéer och inspiration". Dessa mallar kan hämtas från www.vismakaren.se/mallar och får kopieras fritt!
Övning i givna initialrader.
Denna övning bygger på att ha en given inledning av en sångtext. Bygg vidare på de givna fraserna så långt du vill, kanske blir det resten av raden, kanske en hel vers:
Övning i egna initialrader.
Hur en sång inleds kommer att påverka resten av sången. Att skapa en inledningsrad kan ske på många olika sätt. Skriv ned en, eller högst två, inledande rader utifrån:
Övning i att omformulera textrader.
1. Ta en textrad på 5-10 ord. Det kan vara ur en bok, tidning, sång eller varifrån som helst. Prova att byta plats på orden, lägga till ett eller flera ord, ta bort ord, ändra om meningens form och notera vad som händer. Skriv ned minst tre exempel på omformuleringar. Kan du få någon av dessa textrader att bli inledningen på en sång?
2. Utgå från en befintlig mening, som ovan. Läs eller sjung den meningen några gånger och tänk efter vilka ord, eller vilken mening, som låter rimligt att kommer efter den meningen du just läst/sjungit?
Övningar/utmaningar med fokus på innehåll och en första vers:
I denna utmaning handlar det inte om att skriva en hel sång utan bara en första vers på fyra till sex rader, med eller utan rim.
Övning med givna slutrader
En sång behöver inte byggas från början till slut. Hur den ska avslutas kan vara ett bra sätt att komma igång. Denna övning har de sista fraserna givna och övningen bygger på att skriva en sista vers som avslutas med:
Övning med öppna slutrader
Skriv ned en lämplig slutrad i en sång om:
Övningar/utmaningar på hela sånger.
I denna utmaning gäller det att skriva hela sånger med valfri och eventuell rimflätning:
Övningar/utmaningar på hela sånger med fokus på såväl innehåll som metrik
Övningar/utmaningar med givna rim
Dessa rimord är desamma som i Dan Anderssons ”Spelmannen” fast i omvänd ordning. Skriv en sång utifrån dessa i rimformatet A-A-B-B:
gång - sång, av - grav, rum - skum, besatt - natt, sträng - säng, ord - jord, sol - fiol, ned - ved, mat - lat, fin-lin, till - vill, glans - dans
Även dessa rimord är desamma som i Dan Anderssons ”Spelmannen” fast i omvänd ordning och arrangerade som A-B-A-B rim. Skriv en sång utifrån dessa:
gång - av - sång - grav, rum - besatt - skum - natt, sträng - ord -säng - jord, sol - ned - fiol - ved, mat - fin - lat - lin, till - glans - vill – dans.
Övningar för refräng och omkväden
1.Bygg vidare på en refräng som börjar: "Så slå dig för bröstet, sjung med i min sång....."
2.Hitta på en refräng på två - fyra rader. Skriv därefter en första vers baserad på denna refräng
3. Ta en redan befintlig låt, egen eller annans, som inte har någon refräng. Skapa sedan en refräng som kan passa in i den sången.
4. Skapa en enkel refräng med bara påhittade nonsensord
5. Skapa en refräng med blandat nonsensord och riktiga ord
6. Skriv en vers med ett omkvädet "Långt, långt borta över sjön" mellan varje rad
7. Skriv en vers med omkväde mellan varje rad, där omkvädet växlar mellan två varianter
Mallen är ett utökat utdrag ur boken "Att skriva låttexter - idéer och inspiration". Dessa mallar kan hämtas från www.vismakaren.se/mallar och får kopieras fritt!
Att renovera låtar:
Du kanske har sånger du skrivit tidigare men inte är riktigt nöjd med, inte trivs med, som du sällan elller aldrig spelar. Men kanske har de ändå en viss potential? Då kan det vara en vits att ta en titt på dessa igen, kanske behöver de "renoveras"?
Det finns många sätt att få tips om hur en sång kan göras om - det enklaste är ofta att spela upp för någon annan och be om tips men i brist på det kommer här några ideer:
Text:
1. Byt ut pronomen: Han, hon, det, jag och så vidare
2. Är texten på rim så ändra rimflätning: Har du tex AABB kan du prova att ändra till exempelvis ABAB-rim i stället. Eller någon annan rimflätning.
3. Ändra tempus: Då, nu etc
4. Leta synonymer till centrala ord i texten
5. Ändra versordningen
6. Fundera över om det du vill ha sagt verkligen är det som sägs
7. Ta bort de formuleringar du gillar bäst ("kill your darlings") - de kanske passar bättre i en annan sång?
Musik och melodi:
1. Byt tonart eller ackordföljd
2. Byt taktart
3. Lägg till, eller ta bort, några ackord
4. Prova ett annat sätt att spela (med eller utan plektrum, finngerpicking, etc)
5. Sänk, eller höj, tempot
Dessa mallar är en utökning av mallarna/övningarna i boken "Att skriva låttexter - idéer och inspiration". Dessa mallar från www.vismakaren.se/mallar får kopieras fritt!.